nedeľa 1. januára 2012

Across the Universe by Beth Revis

CoverDeal: Peter Parker in the middle of the Universe
Deal: Novozem
BestFriend4Ever:  Len pre prípad...
Plus:  Vesmírna loď GIGANTICKÝCH rozmerov, kryogenetika
Minus: Ruja
RelationshipStatus:Tajomná a záhadná

CoverDeal:  Peter Parker in the middle of the Universe
Teraz vážne, som jediná, ktorá si všimla tú podobnosť tejto obálky s nezabudnuteľne -legendárnou scénou zo Spidermana?! Tento fakt sa jednoducho nedá len tak prehliadnuť... aj keď, nie že by to bolo na škodu veci... a najme v súvislosti s tým, že ja mám Spidermana naozaj veľmi rada (nech si každý hovorí čo chce, vykonal kus dobrej roboty).
Ťažko zachytiť emócie, ktoré vo mne obálka vyvoláva- každopádne so sebou do knižného sveta priniesla niečo nové. A to nehovorím len o kruto krutej túžbe siahnuť si na skutočný vesmír vyvolanej hustými fialkovo-ružovými hviezdami, ktoré sa trblietajú ako rozsypané flitre, ale aj skvelým dizajnom, ktorým sa chtiac nechtiac vesmírno-raketová nálada navodila.  S Larou Swift a Natalie Sousa by som si rada potriasla pravicami a pogratulovala im k dobre vykonanej práci. Vážne, taká výrečná, k veci a pritom bezspojlerová obálka sa len tak nevidí

Deal: Novozem (nie) na obzore
V súhvezdí Kentaura našli vedci z NASA planétu, ktorá je ako stvorená pre ľudí. Znamenalo by to nový začiatok celej jednej civilizačnej epochy, nenarušené prírodné zdroje,... novú Zem. Novozem.
Je v tom ale jeden menší problém. Táto dokonalá planéta je od Zeme vzdialená približne 301 rokov. Nijaký ľudský organizmus by nebol schopný prežiť tak dlho. Iba ak by ho... kryogeneticky zamrazili.
A presne to sa vedci rozhodli spraviť. Vybudovali loď, ktorá ma rozmery ako Long Island a v ktorej je všetko počnúc poliami a pasienkami až po knižnicu a nemocnicu. Malý plechový svet. A potom kryogeneticky zmrazili niekoľko desiatok obyvateľov sveta, ktorý zaujímali vysoké vojenské či vedecké funkcie a mali byť nápomocní (NENAHRADITEĽNÍ) pri osídľovaní novej planéty. Načasovanie rozmrazovania ich tiel bolo presne stanovené. 301 rokov od štartu. V čase pristátia.
Amy zmrazili s jej rodičmi. Na Zemi nechávala celý svoj život: svojho priateľa, tetu a uja, školu, ... prírodu, čerstvý vzduch, dážď, sneh.... Všetkého sa vzdala, len aby mohla byť po pristáti rozmrazená a znova vidieť rodičov...
Ale veci nevychádzajú akoby si priala. 50 rokov pred plánovaným pristaním Amy niekto rozmrazil. V kryokvapaline sa takmer utopila a keď sa ako tak dala do poriadku, zistila, že svojich rodičov pravdepodobne neuvidí. ...
Jedinou útechou je jej Starší. Chlapec, ktorý s ňou trávil takmer každú svoju voľnú minútu napriek tomu, že mal čoskoro začať vládnuť celej lodi. Amy je odrazu súčasťou veľkého, ale klaustrofobického sveta, v ktorom je všetko postavené na iracionálnych pravidlách Najstaršieho. Obyvatelia chodia ako bez duše, správajú sa ako zvieratá a bez zaváhania poslúchajú príkazy tyrana.
A potom niekto začne postupne a vypočítavo rozmrazovať a vraždiť ďalších zmrazených pasažierov... Na lodi sa niečo deje. Ale ako vedieť čo je pravda, keď je celá vlastne postavená na klamstvách?

BestFriend4Ever: len pre prípad...
Nuž, so Starším radšej za dobre. To je môj názor. Nie že by to znamenalo, že by som rovno chcela byť jeho najlepšia kamarátka, alebo čo, ale predsa len... je to Starší. Teraz je síce milý a tak, rebel s dobrými nápadmi a fakt ľudským srdcom (a to nehovorím o láske k Amy), ale kto povedal, že taký v jeho veku nemohol byť aj Najstarší?! A potom mu ruplo v bedni, zcvokatel a dopadlo to tak, ako to dopadlo... Takže, len pre prípad... so Starším radšej za dobre. (Ale inak, Starší, fakt ťa obdivujem, hlavne za tú facku, čo si dal Najstaršiemu. Za to si u mňa vážne hrdina.)
A Amy... no... myslím že odkedy sa zobudila má toho na pleciach vážne dosť. Okrem toho, že jej akosi prischla úloha zachrániť svet (alebo aspoň loď), pociťuje asi tak miliardu rôznych emócii vo vzťahu k Staršiemu, rodičom, Najstaršiemu... Prežíva fakt krušné časy a kamarátku by potrebovala. A keďže som dievča, rada by som sa ponúkla. Navyše, mať ako kamaráta niekoho FAKT odlišného nikdy nie je na škodu, to je pravda pravdúca.

Plus: Vesmírna loď GIGANTICKÝCH rozmerov
Pamätáte StarWars a tie skvelé lode na ktorých sa premávali Obi Wan Anakinom? Prišli chvíle, kedy som si myslela, že také stoje sa nadobro vytratili s ľudských myslí a sŕdc a pravdu povediac, rvalo mi to dušu. A potom prišla Across the Universe ako blesk, lúč z jasného neba. Obrovitánska, gigantická loď v ktorej je nielen kapitánsky mostík a kajuty, ale aj stáda kráv a nadpriemerne vyvinuté králiky  a polia a nejaký bežecký chodníček a kukuričné lány... Hviezdne lode stále žijú. Vypusťme dnes teda svetlice a ohňostroje aj za ne!

Plus: Kryogenetika
Tak fajn, koľkí z vás sa občas zamysleli nad tým, aké by to bolo nechať sa zamraziť a potom sa rozmraziť v čase, keď bude všetko dokonalé a na všetky choroby už budú lieky. Okej, bolo by to asi nereálne, ale aj tak....
Prežiť 300 rokov v ľade bez toho, že by vám čo len jediná bunka zostarla... vymyslieť toto, Mdonna by mi platila milióny.

Minus: Ruja
Obrázky páriacich sa zvierat sú väčšinou smiešne (pre niektorých. Pre mňa ani nie), alôe len do momentu, kým si nepredsavíte namiesto zvierat ľúdí. UŽ FAKT NIE TAKÉ ZÁBAVNÉ, VŠAK?  Ruja je jednoducho krátke obdobie ma lodi, počas ktorej ľudia, ktorí sú (nevediac o tom) nadopovaní hormónami jednoducho riešia s každým, stále a všade.A to je fakt, fakt, riadny humáč. BLéééééééé. Samozrejme, s týmto cieľom to tam bolo aj napísané, ale myslím, že som to pochopila už po prvom odstavci a nepotrebovala som to mať podrobne vykreslované na šproch stranách.Mimochodom kniha je určená pre decká od 12 rokov !!!? VÁŽNE??!!! Nechcem znieť příliš prudérne, alebo čo, ale VÁŽNE

RelationshipStatus: Tajomná a záhadná
Across the Unverse je jedna z kníh pri ktorej neviete na čom ste až kým sa neskončí. Nie je priehľadná a tragicky predvídateľná ako iné knihy podobného žánru. Dokonca som občas nevedela ani kde je zápletka a čo sa má vlastne riešiť. Presne taká bola kniha Across the Universe. Tajomná a záhadná. A možno aj preto sa mi tak páčila. Niečo na nej ma veľmi priťahovalo a aj keď ma miestami neskutočne rušili neustále zmeny v rozprávačovi, predsa len som sa nevedela od nej odtrhnúť.  Klaustrofobické a nihilistické pocity Amy a Harleyho som prežívala som zimomriavkami na rukách a pocit stiesnenosti mi dvíhal žalúdok. A presne to bol zrejme zámer knihy.
NA to, že to je autorkyn debut je to naozaj veľmi vydarené dielo a ... neviem sa dočkať na Million Suns, to je fakt.
Mimochodom viete ako koho som si predstavovala Staršieho (a nechápem ako je to možné, fakt, jakživ sa mi to nestalo)?

2 komentáre:

  1. veľmi pekná recenzia :) už sa tejto knižky neviem dočkať, snáď sa k nej dostanem čoskoro :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ruja? Vážne? V angličtine to bolo Season, takže tam nebolo jasné o čo sa bude jednať až do konca :)

    OdpovedaťOdstrániť